Commercial controlling

Details

Cursusduur
3 dagen
Datum en locatie
18, 25 november 2022, 2 december 2022 - Utrecht
Tijd
09:00 - 16:00, 09:00 - 12:00, 09:00 - 12:00
Prijs ex. btw
€ 1.895,00 (leden) / € 2.095,00 (niet-leden)
Kennisgebied
Finance Operations & Reporting, Performance Management
Bestemd voor
Accountants in business, Auditors, Controllers, Intern accountants, Overige financieel professionals
Niveau
Fundamental
Finance in business
27 pe-uren

18, 25 november 2022, 2 december 2022 - Utrecht

De PE-uren zijn verdeeld over contact- (12) en zelfstudie-(15) uren. De 3 live bijeenkomsten kunnen naar keuze op locatie of digitaal worden gevolgd.

Financials hebben vaak moeite toegevoegde waarde te leveren op het gebied van marketing en verkoop. Er spelen bij hen veel vragen, zoals: “Hoe bepaal ik of bepaalde marketingactiviteiten of productimplementaties in control zijn?”, “Hoe kan ik de afdeling Verkoop voorzien van betere inschattingen en onderbouwingen van marges en condities tijdens onderhandelingen?”, en “Hoe weet ik of de afdelingen ‘Marketing’ en ‘Sales’ succesvol zijn?”. Dat deze vragen spelen is op zichzelf niet zo vreemd. De meeste financiële opleidingen hebben namelijk maar beperkt aandacht voor marketing en verkoop. Het maakt ook dat de commercie en de financial elkaars taal niet altijd verstaan. Terwijl ze elkaar wel degelijk kunnen versterken.

Tijdens deze cursus leer je de vraagstukken die bij commerciële afdelingen spelen beter te begrijpen en leer je hoe je daarin kunt ondersteunen vanuit de tweede of derde lijn. Ook leer je de taal van de commercie te spreken en leer je welke verschillende rollen binnen marketing en verkoop zijn belegd en wat deze rollen nodig hebben om effectief te kunnen functioneren. Met de kennis en vaardigheden die je tijdens deze training opdoet kun jij bijdragen aan het verbeteren van het commerciële systeem van jouw organisatie. Je weet op welke wijze je in plannen en analyses op een vanzelfsprekende manier zowel het commerciële als het financiële perspectief kunt meenemen.

Inhoud
We behandelen tijdens deze cursus vijf domeinen waar de commercie en de financial elkaar vinden, te weten: budgettering, klantstrategie, beoordeling van de business case, onderhandelingen en performance-evaluaties). We geven antwoord op onder meer de volgende vragen:

  • Wie doet wat in de moderne commerciële organisatie?
  • Hoe maak je de aansluiting tussen de planning & control-cyclus en de jaargesprekken die accountmanagers voeren met (grote) klanten?
  • Hoe bepaal je het commerciële budget?
  • Hoe pak je een feasability-check aan om met Marketing te kunnen sparren?
  • Hoe bepaal je de waarde van en vóór de klant?
  • Hoe kies je tussen verschillende launch-voorstellen uit de NPD-funnel?
  • Hoe gebruik je een customer profitability-analyse?
  • Op welke manier ondersteun je vanuit Control een onderhandelingstraject?
  • Hoe beoordeel je de performance van de commerciële afdelingen?

Doelstelling
Na afloop van deze cursus is de deelnemer is staat de commercie (marketing en verkoop) te ondersteunen, controleren en beoordelen vanuit de tweede en derde lijn.

Cursusopbouw
Je volgt tijdens deze cursus de e-learning Commercial controlling. Dat doe je tijd- en plaatsonafhankelijk, dus waar en wanneer je zelf wil. De kennis die je tijdens het doorlopen van deze e-learning opdoet, pas je direct toe in de eigen praktijk. Je voert namelijk tijdens deze cursus een analyse uit op het commerciële proces binnen jouw organisatie. Tijdens de bijeenkomsten, die je zowel fysiek als digitaal kunt bijwonen, ontvang je feedback van medestudenten en de docenten op je analyse en maken we een actieplan. Vanzelfsprekend bestaat er tijdens deze bijeenkomsten en tussendoor alle ruimte voor het stellen van vragen. Een overzicht van de cursusopbouw:

  • E-learning: Commercial controlling (ca. 3 uur)
  • Opdracht 1: Analyseren inrichting commerciële organisatie (ca. 1 uur)
  • Bijeenkomst 1: Bespreken analyses commerciële organisatie, financiële hulpbehoefte vanuit commercie, fundamentals in marketing en verkoop, commercial controlling 2.0 (CPA) (6 uur)
  • Opdracht 2: Uitvoeren customer profitability analysis (ca. 10 uur)
  • Bijeenkomst 2: Bespreken uitgevoerde profitability analysis (3 uur)
  • Opdracht 3: Opstellen commerce connect actieplan (ca. 6 uur)
  • Bijeenkomst 3: Bespreken commerce connect actieplannen, praktijkcase (3 uur)

Bestemd voor
Je bent werkzaam als controller, accountant in business of internal/ operational auditor en van jou wordt verwacht dat je commerciële aspecten meeneemt in je werk.

 

Jos Neijenhuis

Jos Neijenhuis is een zelfstandig gevestigde commercieel interim professional met ruim 25 jaar ervaring in marketing en sales van fast-moving consumer goods. Daarnaast verzorgt hij regelmatig trainingen en workshops gericht op het versterken van de (commerciële) samenwerking binnen organisaties.

Xander Smit RC

Xander Smit RC is zelfstandig gevestigd controller en risicomanager met ruime ervaring. Daarnaast is Xander docent Integraal Risicomanagement aan Hogeschool Avans+.

De cursus vindt plaats in Ferocia Opleiding en Trainingen B.V. in Utrecht

Adres

Ferocia Opleiding en Trainingen B.V. Atoomweg 50 Utrecht E-mailadres trainingen@ferocia.nl