Storytelling

Van (complexe) feiten naar een goed verhaal

Details

Cursusduur
1 dag
Datum en locatie
3 november 2022 - Rosmalen
Tijd
09:30 - 17:00
Prijs ex. btw
€ 550,00 (leden) / € 625,00 (niet-leden)
Kennisgebied
Persoonlijke vaardigheden
Bestemd voor
Accountants in business, Controllers, Intern accountants, MKB-accountants, Openbaar accountants, Overheidsaccountants, Overige financieel professionals
Niveau
Fundamental
Finance in business
6 pe-uren

3 november 2022 - Rosmalen

Als RC kom je in aanmerking voor het ledentarief


Als financial ben je tegenwoordig business partner voor interne en externe stakeholders. Dit betekent dat storytelling een essentiële competentie is geworden. Want daarmee win je vertrouwen, breng je de koude cijfers op een vlotte manier, en komt de boodschap echt binnen bij het publiek. Je bent overtuigend en hebt meer invloed als je in staat bent een goed verhaal te vertellen. Dat zijn aspecten die in jouw rol enorm belangrijk zijn geworden.

Maak je presentatie of dialoog effectiever, ontspannen en gedenkwaardig door verhalen uit de praktijk. Misschien kies je voor een zakelijke ervaring. Misschien durf je het aan om een persoonlijk verhaal te vertellen waarin de toehoorder zich herkent en waar een boodschap in zit waarmee je jouw zakelijke punt maakt.

Doelstelling

In de training wordt ingezoomd op het mondeling presenteren van de informatie. Niet door enkel de cijfers en de feiten in bulletpoints te presenteren, maar door ook het verhaal erachter te vertellen. Je zult ervaren dat er aandachtiger naar je wordt geluisterd. Geboeid en nieuwsgierig. Men is betrokken en door een persoonlijk verhaal geraakt. In de training leer je passende verhalen te vinden, deze krachtig te maken en uiteindelijk met schwung te vertellen. Een verhaal als een inspirerend onderdeel van de presentatie: dat is een welkome afwisseling tussen de slides met tabellen, grafieken en getallen.

Voorbereiding
Je gaat in de training aan de slag met een eigen casus: een werksituatie waarin je onlangs een presentatie gaf, of binnenkort een presentatie zal geven. Ter voorbereiding op de training kies je een casus en beantwoord voor jezelf een drietal vragen die vooraf worden toegezonden.

Inhoud

De volgende onderdelen komen in de workshop aan bod:

Ochtend

  • Storytelling-theorie: wat is een verhaal, waarom heeft zo'n sterk effect?
  • De 3 presentatie-fundamentals
  • Welke verhaalsoorten zijn bruikbaar op de zaak? Hoe kun je het inzetten?
  • Hoe kom je van (complexe) feiten naar een goed verhaal?
  • Opdracht: vind een verhaal bij jouw casus, vertel het in het kort

Middag

  • Storytelling-theorie: de essentiële ingrediënten van een krachtig verhaal
  • Opdracht: maak het verhaal sterker, boeiender, spannender
  • Opdracht: vertel het verhaal in tweetallen
  • Vertel het verhaal plenair, ontvang feedback en vertel-adviezen
  • (theatertips, stemgebruik, lichaamstaal, mimiek, oogcontact, etc.).

    Je krijgt het praktische werkboek "Storytelling in drie bedrijven" mee.

    Bestemd voor

    Deze training is bestemd voor accountants, controllers en overige financials die zich verder willen bekwamen in het brengen van een inspirerende boodschap.

    Twee deelnemers over de laatste storytelling cursus:

    "Hoe vertel ik een verhaal met koude informatie persoonlijker? De storytelling curve: ik heb geleerd hoe ik deze zelf kan gebruiken in alledaagse communicatie. Je kunt dit dus oefenen ook in privé situatie"

    "Nuttig als je regelmatig informatie moet overbrengen. Voor cursisten die vaak sterk zijn in de inhoud en feiten, wees open voor de technieken van deze cursus. Het kan je heel goed helpen om een verhaal op een boeiende wijze over te brengen"

    Erik Mathlener

    Erik MathlenerErik heeft meer dan 20 jaar gewerkt als projectmanager en consultant. In die rol heeft hij veel met klanten gesproken, presentaties gegeven en trainingen verzorgd. Tot hij "besmet" raakte met het Storytelling-virus. Sindsdien gebruikt hij dit geweldige instrument in presentaties op congressen en bedrijfsbijeenkomsten, en leert hij het anderen in workshops en trainingen. Erik is auteur van het praktische boek "Storytelling in drie bedrijven" en mede-oprichter van het Storytelling Gilde

    De cursus vindt plaats in Fletcher Hotel-Restaurant 's-Hertogenbosch in Rosmalen

    Adres

    Fletcher Hotel-Restaurant 's-Hertogenbosch Burgemeester Burgerslaan 50 Rosmalen Telefoonnummer (073) 52 19 159 E-mailadres sales@fletcherhotelshertogenbosch.nl