
Storytelling
Van (complexe) feiten naar een goed verhaal
1 dag
do 2 november 2023, Capelle Aan Den Ijssel
€ 695 (leden)
€ 795 (niet-leden)
6
Als financial ben je tegenwoordig business partner voor interne en externe stakeholders. Dit betekent dat storytelling een essentiële competentie is geworden. Want daarmee win je vertrouwen, breng je de koude cijfers op een vlotte manier, en komt de boodschap echt binnen bij het publiek. Je bent overtuigend en hebt meer invloed als je in staat bent een goed verhaal te vertellen. Dat zijn aspecten die in jouw rol enorm belangrijk zijn geworden.
Maak je presentatie of dialoog effectiever, ontspannen en gedenkwaardig door verhalen uit de praktijk. Misschien kies je voor een zakelijke ervaring. Misschien durf je het aan om een persoonlijk verhaal te vertellen waarin de toehoorder zich herkent en waar een boodschap in zit waarmee je jouw zakelijke punt maakt.
Doelstelling
In de training wordt ingezoomd op het mondeling presenteren van de informatie. Niet door enkel de cijfers en de feiten in bulletpoints te presenteren, maar door ook het verhaal erachter te vertellen. Je zult ervaren dat er aandachtiger naar je wordt geluisterd. Geboeid en nieuwsgierig. Men is betrokken en door een persoonlijk verhaal geraakt. In de training leer je passende verhalen te vinden, deze krachtig te maken en uiteindelijk met schwung te vertellen. Een verhaal als een inspirerend onderdeel van de presentatie: dat is een welkome afwisseling tussen de slides met tabellen, grafieken en getallen.
Voorbereiding
Je gaat in de training aan de slag met een eigen casus: een werksituatie waarin je onlangs een presentatie gaf, of binnenkort een presentatie zal geven. Ter voorbereiding op de training kies je een casus en beantwoord voor jezelf een drietal vragen die vooraf worden toegezonden.
Inhoud
De volgende onderdelen komen in de workshop aan bod:
Ochtend
- Storytelling-theorie: wat is een verhaal, waarom heeft zo'n sterk effect?
- De 3 presentatie-fundamentals
- Welke verhaalsoorten zijn bruikbaar op de zaak? Hoe kun je het inzetten?
- Hoe kom je van (complexe) feiten naar een goed verhaal?
- Opdracht: vind een verhaal bij jouw casus, vertel het in het kort
Middag
- Storytelling-theorie: de essentiële ingrediënten van een krachtig verhaal
- Opdracht: maak het verhaal sterker, boeiender, spannender
- Opdracht: vertel het verhaal in tweetallen
- Vertel het verhaal plenair, ontvang feedback en vertel-adviezen
(theatertips, stemgebruik, lichaamstaal, mimiek, oogcontact, etc.).
Je krijgt het praktische werkboek "Storytelling in drie bedrijven" mee.
Bestemd voor
Deze training is bestemd voor accountants, controllers en overige financials die zich verder willen bekwamen in het brengen van een inspirerende boodschap.
Twee deelnemers over de laatste storytelling cursus:
"Hoe vertel ik een verhaal met koude informatie persoonlijker? De storytelling curve: ik heb geleerd hoe ik deze zelf kan gebruiken in alledaagse communicatie. Je kunt dit dus oefenen ook in privé situatie"
"Nuttig als je regelmatig informatie moet overbrengen. Voor cursisten die vaak sterk zijn in de inhoud en feiten, wees open voor de technieken van deze cursus. Het kan je heel goed helpen om een verhaal op een boeiende wijze over te brengen"
Als RC kom je in aanmerking voor het ledentarief
