Strategie voor digitalisering draait om waardevolle data

‘Het begint met ideeën’

Hoe wordt data onderdeel van je strategie? Dat is een van de vragen die centraal staan tijdens de online cursus Strategie voor digitalisering. ‘Veel data ligt te verstoffen’, vindt Martijn Rademakers, adjunct professor Strategy & Organisation aan de Amsterdam Business School, mede-oprichter van een start-up en docent van de cursus.

Digitalisering wordt vaak gezien als een taak van ICT. ‘Dat is een misvatting’, aldus Rademakers. ‘ICT is belangrijk maar digitalisering gaat juist over nieuwe vormen van waardecreatie waarbij verschillende afdelingen hecht samenwerken. Waar zit de data waarmee we waarde kunnen creëren? En waar schep je de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen? De meest in het oog springende voorbeelden van bedrijven die groot worden door hun digitale strategie zijn nieuwe spelers die een platform hebben gecreëerd zoals Amazon. Platforms zijn populair omdat je daarmee de beslissende slag om de data van de klant wint en de marge het hoogst is. Digitalisering gaat echter ook prima zonder dat je een platform bent. Coolblue en Albert Heijn zijn daar met hun multichannel-strategie voorbeelden van. De drijfveer voor digitalisering is vaak de angst om het slachtoffer te worden van disruptive innovation, maar de inzet van een digitale strategie hoeft niet zo zwart-wit te zijn. Het begint met ideeën. Mensen inspireren. Dat kan pas als je weet waar je het over hebt.’

Synthese

‘Veel data ligt te verstoffen. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat haar digitale strategie bouwt op de data die ze al had is IQIP, een dochteronderneming van scheepsbouwer IHC, dat onder andere fundamenten voor windparken en boortorens aanlegt. Het bedrijf bezit een schat aan data over alle projecten die ze heeft uitgevoerd. Over de locatie, de conditie van de pylonen, enzovoort. Al die informatie werd alleen operationeel gebruikt. Tegenwoordig wordt die data - dankzij de slimme inzet van ICT-tools - gebruikt voor klantadviezen. IQIP is nu een aanbieder van moeilijk te kopiëren diensten. De bestaande business en de nieuwe digitale business gaan hand in hand.’

Gretig

De cursus is nadrukkelijk geen college, legt Rademakers uit. ‘Eerder een workshop. Tijdens de eerste sessie laat ik mensen vertellen over hun ervaringen. Tachtig procent van de deelnemers bestaat uit cfo’s en concerncontrollers. Die zijn benieuwd naar elkaars verhalen. Hoe doe jij het? Hoe krijg je mensen mee in je strategie? Ik vraag ze met welke uitdagingen ze bezig zijn. Daar zoek ik voorbeelden en tools uit wetenschappelijke en management literatuur bij. Het voordeel van die opzet is tweeledig. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden en het helpt het kaf van het koren te scheiden. Niet iedere digitale strategie is een succesverhaal. Dat de cursus online wordt gegeven heeft geen nadelige gevolgen voor de interactie. Integendeel. Wat opvalt is hoe gretig mensen zijn om in break-outs met vakgenoten over digitalisering te praten. Daarom laat ik na afloop van de bijeenkomst de Zoommeeting nog een tijdje open staan, zodat mensen informeel kunnen napraten.’

Ga naar het webinar: Online leergang Strategie voor digitalisering