Het mkb-accountantskantoor van de toekomst
Hoe word je dat?
1 dag
di 4 juni 2024, Utrecht
di 5 november 2024, Hoofddorp
€ 845 (leden)
€ 895 (niet-leden)
7
Achtergronden
Binnen de accountancy is veel in beweging. Een veeleisende toezichthouder, schaarste aan personeel, digitalisering, robotisering en artificial intelligence en toenemende schaalvergroting door fusie en overname en private equity toetreders. Intussen wordt ook de klant kritischer op de toegevoegde waarde die hij ervaart in relatie tot de kosten die hij daarvoor moet maken.
Zeker is dat de omgeving sterk verandert en als accountantskantoor moet je daar wat mee.
Feit is ook dat niets doen een keuze is, maar waarschijnlijk een riskante. Onzekerheid kun je reduceren door tijdig je positie te bepalen en toekomstvaste keuzes te maken.
Doelstelling
Dit programma helpt je bij het maken van die keuzes. Samen verkennen we het toekomstig bestaansrecht van het kantoor en scherpen je visie aan. Vanuit die visie beoordelen we waar je heen wil met het kantoor en wat je moet doen om daar te komen in termen van mensen, processen en data/systemen. Dat geeft structuur aan een op zichzelf onzekere toekomst, maar zorgt ook voor stabiliteit en rust; voor jezelf, maar ook voor medewerkers.
Doelgroep
De doelgroep voor dit programma bestaat uit eigenaren en partners van MKB accountantskantoren met een zekere verantwoordelijkheid voor de toekomst van het (eigen) kantoor.
Werkwijze
Het programma heeft een ‘action learning’ karakter. De verworven inzichten pas je gedurende het programma meteen ook toe op je eigen kantoorsituatie. Aan het einde van het programma heb je een eerste inventarisatie voor jouw eigen kantoor, waar je ook je medewerkers in mee kunt nemen. Voor aanvang bepaal je met behulp van een compacte scan waar je staat.
Leer- en ontwikkeldoelen
Het programma helpt je onder meer bij het invullen van de navolgende leer- en ontwikkeldoelen.
- Hoe inventariseer ik omgevingsinvloeden en vertaal ik die naar een gedragen visie en missie als kapstok voor de ontwikkeling van mijn kantoor
- Wat is een toekomstvaste waarde propositie voor mijn klanten en medewerkers?
- Wat betekenen ontwikkelingen voor mijn business- en operating model?
- Welke keuzes maak ik ten aanzien van mijn diensten portfolio?
- Hoe kom ik tot een stip aan de horizon en een SMART strategie om daar te komen?
- Wat betekent het voor de cultuur van mijn organisatie en de mensen die er werken?
- Hoe neem ik mijn medewerkers mee in deze ontwikkelingen?
- Wat verandert data science en digitalisering aan de processen binnen mijn organisatie en die van mijn klanten en hoe ga ik daar het beste mee om?